27 Feb 2012

ဆရာတပည့္ အၾကား အၿပန္အလွန္ေလးစားမွဳ႕

The importance of having mutual respect and understanding in education
စာသင္ၾကားျခင္းဆိုတာ လူသားေတြျဖစ္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ဆက္ဆံေနရတဲ့အတြက္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာရဲ႕အေရးပါပံုကို ဆရာေတြနားလည္ဖို႔အေရးၾကီးတယ္လို႔ျမင္မိပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင့္လည္း အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ျပီးပို႔စ္တခ်ိဳ႕ကိုေရးပါမယ္ ။ ဒီပိုစ့္ေတြက ဆယ္ေက်ာ္သက္အရြယ္ေက်ာင္းသားမ်ားနဲ႔ စာေရးသူထိေတြ႔ဆက္ဆံခဲ့ရတဲ့အေတြ႔အၾကံဳေတြအေပၚ အေျခခံျပီးေရးသားမွာျဖစ္ပါတယ္ ။

human touch ရဲ႕အေရးပါပံုကိုေရးထားတဲ့ပို႔စ္မွာ စာဖတ္သူတေယာက္ျဖစ္တဲ့ ko cyberpunk ေပးခဲ့တဲ့ကြန္မန္႔ကိုဖတ္ျပီး အခုပို႔စ္ကိုဆက္ေရးျဖစ္ပါတယ္ ။

သူေပးခဲ့တဲ့ကြန္မန္႔ကေတာ့ ...

Human touch ဆိုတာထက္ ေက်ာင္းသားေတြကို ကိုယ့္ဖာသာပိုၿပီးေလ့လာႏိုင္ေအာင္ လမ္းဖြင့္ေပးတာက ပိုေကာင္းမလားလို႔ … အထူးသၿဖင့္ အိုင္တီနည္းပညာလိုမ်ဳိဳးေပါ့ … ေက်ာင္းကသင္တာထက္ ကိုယ့္ဖာသာေလ့လာမွ တတ္တာမ်ိဳးေလ … အိုင္တီမွာ ဘြဲ႔လြန္ေတြရၿပီး စစ္စကိုဆိုတာ ဘာမွန္းမသိတဲ့ ပုဂိုလ္ေတြလဲ တပံုႀကီးပဲ … ဒစ္ပလိုမာ ေလာက္နဲ႔ လုပ္ငန္းခြင္မွာ အလုပ္ၿဖစ္ေနတဲ့သူေတြလဲ အမ်ားႀကီးပဲမွလား …
ဥပမာ က်ေနာ္ ေက်ာင္းတက္တုန္းကေပါ့ … ဆရာတေယာက္ရွိဖူးတယ္ … ေတာ္ေတာ္ဂရုစိုက္ပါတယ္ … ဂရုစိုက္တာထက္ နဲနဲေတာင္ ပိုမလားမသိဘူး … online test ေတြ အၿမဲတန္းေၿဖရတယ္ … ဆရာက ေန႔တိုင္း စစ္တယ္ … အမွတ္မေကာင္းရင္ ေခၚေၿပာတယ္ေပါ့ … စာေမးပြဲေတြေတာ့ ေအာင္ႀကပါရဲ႔ … ေက်ာင္းသားေတြက သိပ္သေဘာမက်ႀကဘူး … စာအုပ္ႀကီးလိုၿဖစ္ေနတာကိုး …
ေက်ာင္းသားေတြလိုခ်င္တာက ေဆြးေႏြးတဲ့သေဘာမ်ိဳးေပါ့ … ေက်ာင္းသားေတြကလဲ မသိတာရွိတာေတြေမးမယ္ … ၿပီးေတာ့ သူတို႔ သိလာတဲ့ နည္းပညာအသစ္ေတြကိုလဲ အတန္းထဲမွာေၿပာမယ္ … ဆရာ့သေဘာထားကိုေမးမယ္ … အဲဒီနည္းပညာအသစ္မွာ ေကာင္းကြက္ ဆိုးကြက္ေတြဘာရွိလဲ …
အဲဒီထဲမွာ ဆရာမသိတာေတြလဲ ပါမယ္ … ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ဆရာနဲ႔ ၿငင္းတာေတြလဲရွိမယ္ … ဥပမာ .. Linux နဲ႔ windows လိုေပါ့ … အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္ အႀကိဳက္ခ်င္းမတူတာေတြကို ၿငင္းတာေလးေတြရွိခ်င္ရွိမယ္ … အဲဒီမွာ ဘယ္သူ မွားတယ္မွန္တယ္ဆိုတာ မရွိဘူး … နည္းပညာအသစ္ေတြကို ေလ့လာမိဖို႔ပဲေလ … အသစ္ေတြကို သိခ်င္လို႔လဲ ဒီပညာကို ေလ့လာတာပဲမွလား … အဲဒီလို ေလ့လာတတ္ေအာင္ ေဆြးေႏြးတတ္ေအာင္ လမ္းဖြင့္ထားေပးဖို႔ပဲလိုတာပါ … အဲလိုဆိုရင္ ေက်ာင္းသားေတြလဲ ႀကိဳက္ႀကမွာပါ … က်ေနာ္ကေတာ့ အဲဒီလို ၿမင္ပါတယ္ …

သူ႕ကြန္မန္႔ကိုဖတ္လိုက္ရင္ အခ်က္နွစ္ခ်က္ကိုေတြ႔နိုင္ပါတယ္ ။

(၁) သူေတြ႔ၾကံဳခဲ့ရတဲ့ဆရာဟာ ေက်ာင္းသားေတြဘာလိုခ်င္တယ္ဆိုတာကို ေသခ်ာနားလည္ခဲ့ပံုမေပၚပါဖူး ။

(၂) ျမန္မာျပည္ကေက်ာင္းသားေတြထဲမွာလည္း ဆရာနဲ႔ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးဖလွယ္ျငင္းခံုရတာမိ်ဳးကို လိုလားလာၾကျပီဆိုတာပါပဲ ။

.........................................

ပထမအခ်က္ကိုေဆြးေႏြးရရင္ စာသင္ၾကားရာမွာထိေရာက္ေစဖို႔ ကိုယ္သင္ၾကားေနတဲ့ေက်ာင္းသားေတြကို နားလည္တတ္ဖို႔လိုအပ္ပါတယ္ ။ နားလည္ရမယ့္ အဓိကအပိုင္းနွစ္ပိုင္းရွိတယ္လို႔ျမင္မိပါတယ္ - - ေက်ာင္းသားတေယာက္ကို ပညာသင္ယူဖို႔လံႈ႔ေဆာ္တဲ့အေၾကာင္းရင္း (motivation) ၊ ေက်ာင္းသားတေယာက္ဟာ ဘယ္လိုစာသင္ၾကားနည္းမိ်ဳးကိုနွစ္သက္သလဲ (သို႔မဟုတ္) ေက်ာင္းသားတေယာက္ရဲ႕ စရိုက္ (character)ဟာ ဘယ္လိုစာသင္ၾကားနည္းမိ်ဳးနဲ႔ကိုက္ညီမလဲ ။

ဒီေဆာင္းပါးမွာ ေဖာ္ျပခဲ့သလို ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ပညာသင္ယူလိုစိတ္ကို အတြင္းစိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ျခင္း (Intrinsic) နဲ႔ ျပင္ပ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ျခင္း (Extrinsic) စသျဖင့္ ႏွစ္မိ်ဳး ခြဲျခားထားၾကပါတယ္။ အတြင္းစိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ပညာ သင္ယူလိုစိတ္ကေတာ့ ဘာသာရပ္တစ္ခုကို သင္ယူရင္ စိတ္၀င္စားမႈေၾကာင့္၊ ေပ်ာ္ရႊင္မႈရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ ေက်နပ္မႈရတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ျပင္ပအေၾကာင္းအခ်က္မ်ားေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အတန္းပညာသင္ယူလိုစိတ္ကေတာ့ မိဘဆရာေတြကသင္ယူခိုင္းတဲ့အတြက္ေၾကာင့္၊ မသင္ယူရင္အျပစ္ရွိသလိုခံစားရတဲ့့အတြက္ေၾကာင့္၊ အတန္းပညာရရင္ ဘ၀အတြက္တက္လမ္းရွိႏိုင္တယ္လို႔ ယံုၾကည္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ အတြင္းစိတ္ကျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ပညာသင္ယူလိုစိတ္ပိုရွိတဲ့ေက်ာင္းသားဟာ အတန္းပညာကိုပိုတတ္ေျမာက္နိုင္သလို ၊ ပိုထူးခြ်န္ေၾကာင္းကို ပညာေရးသုေတသီေတြက ထပ္မံေတြ႔ရွိၾကပါတယ္။

ေက်ာင္းသားတေယာက္ဟာ ေက်ာင္းလာတက္တာဘာေၾကာင့္တက္သလဲလို႔နားလည္ထားတဲ့အခါ သူ႔ကိုစာသင္ၾကားတဲ့အခါ သူစိတ္ပါလာေအာင္ သူဘာလို႔ေက်ာင္းလာရတယ္ဆိုတဲ့ သူ႔ခံယူခ်က္ကိုပဲျပန္သံုးျပီး အတိုင္းအတာတခုထိ ျပန္စိတ္ပါလာေအာင္ဆြဲေဆာင္နိုင္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္ ။ စာသင္ယူတယ္ဆိုတာမိ်ဳးဟာ စိတ္မပါဘူးဆိုရင္လုပ္ရဖို႔ခဲယဥ္းပါတယ္ ။ အတင္းၾကိဳးစားလုပ္ရင္ေတာင္ တကယ္စိတ္ထဲမပါရင္ ေအာင္ျမင္သင့္သေလာက္မေအာင္ျမင္ပါဖူး ။ ဒါေၾကာင့္ စာသင္ယူျခင္းအေပၚထားတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာကို အေလးထားဖို႔လိုအပ္ပါတယ္ ။

ေက်ာင္းသားတေယာက္ရဲ႕ စရိုက္ (character) ကလည္း သူ႔စာသင္ယူမႈအေပၚမွာသက္ေရာက္မႈရွိပါတယ္ ။ ဥပမာ .. တခ်ိဳ႕ေက်ာင္းသားေတြက ဆရာသင္ေပးတာကိုပဲ လိုက္မွတ္ လိုက္က်က္ ျပန္ေျဖဆိုတာမိ်ဳးကို ၾကိဳက္တယ္ ။ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္ရတာၾကိဳက္တယ္ ။ တခ်ိဳ႕က ဆရာကဆက္တိုက္ေျပာျပီးစာသင္ေနတာကိုနားေထာင္ရတာမိ်ဳးၾကိဳက္တယ္ ၊ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ activity သေဘာမိ်ဳးေလးေတြလုပ္ရတာၾကိဳက္တယ္ ၊ တခ်ိဳ႕က ပံုမ်ားမ်ားပါတဲ့စာအုပ္ေတြကေနသင္ယူရတာ ပိုၾကိဳက္တယ္ ၊ တခ်ိဳ႕စကားလံုးေတြမ်ားတာပိုၾကိဳက္တယ္ ၊ တခ်ိဳ႕က တေယာက္တည္းသင္ယူရတာၾကိဳက္တယ္ ၊ တခ်ိဳ႕ကအဖြဲ႕လိုက္သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႕ ပေရာဂ်က္ေတြလုပ္ဖို႔ သင္ယူခ်င္တယ္ စသျဖင့္ ။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ့္အတန္းထဲမွာရွိမယ့္ ေက်ာင္းသားအားလံုးရဲ႕စာသင္ယူမႈအားသာတဲ့ပံုစံေတြဘာလဲဆိုတာ အက်မ္းဖ်င္းေလ့လာျပီး တတ္နိုင္သမွ်အားလံုးအတြက္ သင့္ေတာ္မယ့္နည္းလမ္းမိ်ဳးေတြ (တခါတေလ တမိ်ဳးထက္ပိုသံုးရတာလည္းရွိပါတယ္) နဲ႔သင္ၾကားရင္ စာသင္ၾကားရာမွာထိေရာက္မႈပိုရွိမယ္လို႔ယံုၾကည္ပါတယ္ ။

ဒုတိယအခ်က္ကေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံမွာအေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႔ရမယ္ထင္ပါတယ္ ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ျမန္မာေတြအတြက္ ဆရာ-တပည့္ဆိုတဲ့အသံုးအႏႈံးဟာ ဆရာကေတာ့အျမဲအထက္က ၊ တပည့္ကေအာက္ကဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္မိ်ဳး သက္ေရာက္ေနတယ္လို႔ စာေရးသူတခါေလခံစားရပါတယ္ ။ ဥပမာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ... ရံုးမွာအထက္အရာရွိကို ေအာက္လက္ငယ္သားေတြက ဆရာေခၚၾကရတယ္ ၊ အလုပ္ပိုင္ရွင္ေတြကို ဆရာေခၚေလ့ရွိတယ္ ။ ေနာက္ျပီး တခ်ိဳ႕ဆရာဆရာမေတြက “ေအာ္ သူက ငါ့တပည့္ျဖစ္ခဲ့တာ” လို႔ေျပာတာခံရတဲ့လူတခ်ိဳ႕ျပန္ေျပာေလ့ရွိတာက “သူငယ္တန္းတုန္းကပဲသင္ခဲ့ရတာပါ” ။ အဲလိုစကားအသြားအျပန္မိ်ဳးၾကားရင္ ေျပာတဲ့သူကလည္း တပည့္ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုျပီးနွိမ့္ေျပာလိုက္သလား ၊ ေျပာခံရတဲ့သူကပဲ တပည့္ဆိုတာေအာက္လက္ငယ္သားေနရာလို႔ အလိုလိုခံစားေနရလားမေျပာတတ္ပါဖူး ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီအျဖစ္အပ်က္ေတြကိုၾကည့္ရင္ ဆရာ-တပည့္ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈံးက ျမန္မာစကားမွာအထက္နဲ႔ေအာက္ကိုရည္ညႊန္းေနသလိုျဖစ္ေနပါတယ္ ။

ဆရာေျပာသမွ်ကို တပည့္ကလက္ခံရတာမိ်ဳး အေပၚ-ေအာက္အေျခအေနမိ်ဳးကို နိုင္ငံတကာရဲ႕ပညာေရးစနစ္မွာ ေလ်ာ့နည္းေအာင္လုပ္လာၾကပါတယ္ ။ ဒါဟာ ဆရာေတြအေပၚတပည့္ေတြကထားတဲ့ရိုေသမႈနဲ႔ လံုး၀မသက္ဆိုင္ပါဖူး ။ ဘာကိုဆိုလိုလဲဆိုေတာ့ ko cyberpunk ကြန္မန္႔မွာေရးသြားသလို ၊ ဆရာနဲ႔တပည့္ၾကားမွာ bidirectional flow of information ရွိဖို႔ကိုဦးတည္တာပါ ။ ဆရာေတြကပဲ ေက်ာင္းသားေတြကို တလမ္းသြားအေနနဲ႔ေျပာတာမလုပ္ဘဲ ၊ နွစ္ဦးနွစ္ဘက္အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးၾကတာမိ်ဳးပါ ။

အဲလိုေဆြးေႏြးတဲ့အခါမွာလည္း ေက်ာင္းသားေတြဟာ သူတို႔သင္ယူေနရတဲ့ဘာသာမွာ သူတို႔ကိုသင္ေပးေနတဲ့ဆရာေတြဟာ သူတို႔ထက္တတ္ကြ်မ္းတယ္ဆိုတာကိုေတာ့ ယံုၾကည္ထားၾကပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ ဆရာေတြေျပာတဲ့အခ်က္အလက္ေတြကို ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ရတယ္ ၊ ဘာေၾကာင့္ေရာ တျခားျဖစ္လို႔မရတာလဲဆိုတာမိ်ဳး ျပန္ေမးခြန္းထုတ္ ၊ ေဆြးေႏြးတာမိ်ဳးျဖစ္ပါတယ္ ။ အဲဒီအခါ ဆရာေတြဘက္က သူတို႔ခ်ဥ္းကပ္တဲ့နည္းလမ္းသာအမွန္လို႔ တထစ္ခ်ေျပာမရပါဖူး ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဆရာေတြဟာဘာသာရပ္တခုကိုသင္နိုင္တယ္ဆိုေပမယ့္ ကိုယ္သိထားတဲ့အျမင္ေတြ (perspectives) ကေနနားလည္ျပီးသင္ၾကတာမိ်ဳးပါ ။ ဘာသာရပ္တခုဟာ သိပ္က်ယ္၀န္းတဲ့အတြက္ ဆရာေတြဟာ ခ်ဥ္းကပ္လို႔ရတဲ့အျမင္အားလံုးသိဖို႔ခဲ့ယဥ္းပါတယ္ ။ ေက်ာင္းသားေတြတင္ျပတဲ့အျမင္သစ္ေတြကို ဆရာေတြက ကိုယ္သိထားတဲ့မူလအျမင္ေတြနဲ႔ေဆြးေႏြးျပီး ၊ အေျဖတခုကိုအတူထုတ္တာမိ်ဳးလုပ္ရင္ ေက်ာင္းသားေတြဘက္ကအျမင္ကိုဆရာေတြမစဥ္းစားမိတာဟာ ဆရာေတြရဲ႕ ညံ့ဖ်င္းမႈနဲ႔မသက္ဆိုင္တာ ေက်ာင္းသားေတြနားလည္ပါလိမ့္မယ္ ။

အေျပာသာလြယ္တယ္ ၊ တကယ္လုပ္ေတာ့ျဖစ္ပါ့မလားလို႔ ထင္နိုင္ဖြယ္ရွိပါတယ္ ။ ေျပာသေလာက္ေတာ့ တကယ္လုပ္ဖို႔မလြယ္တာအမွန္ပါ ။ ဒါေၾကာင့္ အဲလိုလုပ္နိုင္ဖို႔ ဆရာေတြဘက္က လာသမွ်အျမင္ေတြကို လက္ခံစဥ္းစားဖို႔ကိုယ့္စိတ္ကုိယ္ လမ္းဖြင့္ထားရပါမယ္ ၊ ေနာက္ျပီး တတ္နိုင္သမွ် ကိုယ္သင္ၾကားေနတဲ့ဘာသာရပ္ထဲကစာေတြကိုလည္း ေနာက္ထပ္အျမင္တခုကေနခ်ဥ္းကပ္ရင္ေရာရမလားဆိုတာမိ်ဳး ေတြးတဲ့အေလ့အထမိ်ဳးလုပ္သင့္ပါတယ္ ။

တကယ္ေတာ့တပည့္ေတြေမးခြန္းထုတ္တာဟာလည္း ဆရာတေယာက္အတြက္ သူသင္ေနတဲ့ဘာသာရပ္မွာနားလည္မႈပိုင္းအေပၚ အက်ိဳးရွိေစပါတယ္ ။ တပည့္ေတြကိုစာသင္ယူဖို႔ဆံုးမေနတဲ့ဆရာတေယာက္ဟာ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း သင္ယူမႈ (learning) ကိုလ်စ္လ်ဴရွဳထားလို႔မရပါဖူး ။ ကိုယ့္ေက်ာင္းသားေတြအတြက္အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ကိုယ့္ဘာသာအျမဲျပင္ဆင္ျပီးလုပ္ေနတာမိ်ဳးဟာလည္း စာသင္ယူရာမွာေက်ာင္းသားေတြအားစိုက္ထုတ္ထားရတဲ့ လံု့လ၀ရီယအခ်ိန္ေတြကို ေလးစားရာေရာက္ပါတယ္ ။

အဲလို ဆရာနဲ႔တပည့္ၾကားအျပန္အလွန္ရိုေသေလးစားမႈရွိလာမယ္ဆိုရင္ စာသင္ခန္းဆိုတာ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ စိတ္လက္ေပါ့ပါးစြာ အက်ိဳးရွိရွိ ပညာသင္ယူနိုင္တဲ့ေနရာတခုျဖစ္လာပါမယ္ ။ ဆရာေတြအတြက္လည္း အလားတူအက်ိဳးေတြရလာနိုင္မယ္လို႔ ယုံၾကည္မိပါတယ္

No comments:

Post a Comment